Darwinismen och feminismens mångfald
Tidigare publicerad i Världen idag måndagen den 8 september
Under senare delen av
1800-talet medförde darwinismen i såväl sin strikt biologiska tappning som i
sin sociala tillämpning en kraftfull reducering av människosynen och
dehumanisering av människan. Detta drabbade inte minst kvinnan. Människan sågs
inte längre som skapad till Guds avbild, utrustad med en immatriell. I stället
kom hon att uppfattas som ett djur styrt enbart av behov och instinkter.
Kvinnans underordning och arbetet i hemmet motiverades av förmänskliga stadier
i den evolutionära utvecklingen och kanske framför allt av kvinnans och mannens
olika roller i kampen för överlevnad. Det sexuella urvalet och därmed kampen om
honor respektive hannar hävdades under utvecklingens gång ha lett till en rad
kvalitativa skillnader mellan könen. Kvinnan hade enligt Darwin till exempel
inte samma mentala förutsättningar som mannen. Darwin citerade den liberale
ekonomen W. R. Greg, som varnade för att inte tillämpa det naturliga urvalet på
människan.
Darwin var inte först
ut att tillämpa sin evolutionslära inom etik och samhällsliv, men han gorde det
i sin korrespondens och i boken The
Descent of Man and Selection in Relation to Sex, (Människans härstamning
och könsselektionen) från år 1871. För socialdarwinister och politiska
liberaler var det självklart att tillämpa naturens ordning med det naturliga
och sexuella urvalet i samhällslivet. Darwin innebar en jämställdhetens
backlash.
Alltför lite modern
forskning har ägnats åt darwinismens och socialdarwinismens negativa inflytande
på kvinnors kamp för jämställdhet. Detsamma gäller forskning om betydelsen av den
moderna ärftlighetslärans genombrott genom återupptäckten av Gregor Mendels
arbeten och fram till 1960-talet. Precis som förment kvalitativa skillnader
mellan ”raser” motiverades av rasbiologin motiverades liknande skillnader
mellan könen. På motsvarande sätt bortser modern feminism från den
revolutionerande roll den kristna människosynen och etiken haft för den
historiska kvinnokampen.
Enligt postmodern feminism finns inte ens någon sanning att sträva
efter i skrivandet av historia. En sådan ståndpunkt gör allt tillåtet. Den
politiska agendan för en del svenska postmoderna feminister blir ett
legitimerande skäl för okunskap och för rent ointresse att ens försöka reda ut
hur saker och ting låg till. Deras historieskrivningen blir selektiv och
tendentiös. Visserligen kan man hänvisa till ett dominerande mansperspektiv i
tidigare forskning, men det argumentet får knappast mer tyngd av ett
motsvarande dominerande kvinnoperspektiv i feministisk historieskrivning. I den anglosaxiska feministiska litteraturen
finns en kritisk mångfald, som gör att en del historieförfalskning exponeras
och avslöjas inte minst av kvinnor som själva deltar i kampen för jämställdhet
och feminism. I Sverige är antalet debattörer färre, vilket gör det lättare för
en del postmodernister att bortse från kritik och i stället stämpla kritiker
som bakåtsträvare och motståndare till den goda saken.
I sin samhällsanalys
utgår de radikala feministerna från att dagens samhälle är ett patriarkat.
Männen är tongivande i samhällets alla väsentliga strukturer och tjänar på att
situationen förblir sådan. Mäns och kvinnors intressen står emot varandra, och
de liberala feministerna gör sig skyldiga till hyckleri som hävdar motsatsen
hävdas det. Postmodernismen utmanar den västerländska
kulturen. Utifrån en postmodern verklighetssyn är tillvaron
fragmentarisk och i grunden meningslös. Mening och meningslöshet, rätt och fel,
sanning och osanning har reducerats till individuella åsikter, som bara genom
en överenskommelse kan delas av flera (intersubjektivitet) i en subkultur eller
kultur. Sanning och mening sägs vara något vi människor hittar på. Det är
konstruktioner, som vi aldrig över kulturgränser kan enas om.
Ekofeminismen ser
underordningen av kvinnor, minoriteter, djur och jorden som ett vidare och mer
grundläggande problem än vad enbart feminismens syn på patriarkatet innebär.
Den lesbiska feminismen är den inriktning inom radikalfeminismen, som ser den
lesbiska samlevnadsformen som ett i första hand politiskt val och inte ett
sexuellt. I debatten har vi även hört anklagelsen att kvinnor som ligger med
män är könsförädare. ”Anarkafeminism” vill förena anarkismens motstånd mot
hierarkier med feminismen och queerfeminism går tillbaka på queerteori, vars
förespråkare i regel inte vill låta sig avgränsas med en heltäckande definition,
t. ex. normlös feminism. Med queer avses dock en reaktion mot det
”heteronormativa”, vilket leder till normlöshet eller till att motsatsen till
rådande norm blir norm.
Särartstänkandet är
egentligen inte någon nyhet. Redan under rösträttsrörelsen under slutet av
1800-talet och början av 1900-talet hade positiva kvinnliga egenskaper
framförts som ett argument för kvinnlig rösträtt. I Sverige framfördes tankar av
Ellen Key i boken Missbrukad kvinnokraft
från 1896 om att mäns och kvinnors specifika egenskaper kompletterar varandra.
Gemensamt för alla
dessa feminismer är att de saknar en hållbar grund i kunskapssyn, människosyn
och etik, även när kampen i sig är rättmätig och rättfärdig. Men feminism
behövs vad gäller det legitima innehållet, men inte nödvändigtvis termen i sig.
Per Landgren, fil.dr.
Kristdemokratisk riksdagskandidat
för Göteborgs kommun
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar