BEHÖVS BETECKNINGEN FEMINISM?
publicerad i Världen idag den 25 augusti 2014
Feminism i betydelse
kampen för samma rättigheter för kvinnor och män har betytt oerhört mycket för
vårt samhälle. I denna betydelse sammanfattar ordet den kamp som i många väst
länder samtidigt
fördes från slutet av 1800-talet och som fortfarande förs för kvinnors
politiska, juridiska, ekonomiska och sociala rättigheter. Som beteckning på den
politiska inriktning som kräver en förbättring av kvinnans rättigheter i
förhållande till mannens, blev den snabbt allmänt spridd. Tidigare kallades
samma kamp ’kvinnosak’, ’kvinnokamp’ eller ’kvinnorörelsen’.
Men även om
definitioner och inriktningar av termen ’feminism’ varierar mycket finns där en
övergripande samstämmighet. Feminism handlar om en politisk rörelse, som
arbetar för att uppnå jämställdhet mellan könen. Att förverkliga denna
jämställdhet förutsätter en insikt i könens betydelse för vissa
maktförhållanden i samhället. Men denna samstämmighet räcker knappast som
definition av ’feminism’. I så fall skulle den innefatta allt jämställdhetsarbete
över huvud taget, även i sammanhang där aktörerna inte vill identifiera sig som
’feminister’ men väl som förespråkare av just jämställdhet mellan kvinnor och
män.
Detta har att göra
med att begreppet ’feminism’ som regel är överlastat och innebär nästan en
världsåskådning med allt från kunskapssyn till praktik, men också något nedtonat
en politisk ideologi, eller än mindre anspråksfullt ett kritiskt perspektiv.
Inställning till pornografi, familj, abort etc. splittrar. Ibland hävdas vissa
ståndpunkter vara ett måste för att man ska få kalla sig feminist. På
1980-talet kunde ”feminism” indelas i fyra huvudriktningar: liberal,
socialistisk/marxistisk, radikal och psykoanalytisk feminism. Härefter har
bilden komplicerats. Den tredje vågens feminism omfattar en mängd olika
riktningar. Den viktigaste av dessa är förmodligen den postmodernistiska
feminismen.
Men ’feminism’ är
inte en generellt gångbar och användbar beteckning för att hävda kvinnors rätt
och rättigheter jämfört med män. Ofta associeras det med kontroversiella och
oklara ställningstaganden, som inte alls följer av kampen för kvinnans fulla
mänskliga och medborgerliga fri- och rättigheter. Feminism associeras med
fientlighet mot män och familj. Gudryn Schyman jämförde t. ex. i sitt famösa partiledartal som
vänsterpartiets partiledare på deras kongress år 2002, det sk. talibantalet, svenska
män med talibaner genom att hävda att det är samma förtryckande struktur i
talibarnernas Afghanistan som här i Sverige. Många kvinnor känner helt enkelt inte
igen sig och sina liv i den agenda som flera riktningar av feminismen har.
Många kvinnor vill förena familj och arbetsliv. Många kvinnor vill att såväl de
själva som deras män ska får mer tid med barnen. Många kvinnor ser de etiska
problemen med abort. Många kvinnor vill fortfarande tydliggöra en specifik
kvinnlighet. Många kvinnor och män ser inga problem med att deras flickor har
rosa täcken, kläder och tofsar i håret. Feminismens allehanda teorier berör dem
inte och handlar inte om deras liv, men de har en självklart positiv
inställning till jämställdhet och rättvisa mellan könen i hem och arbetsliv.
Har feminismen tappat kontakten med de flesta kvinnors verklighet? Blir kvinnor
lyckligare med feminismernas olika recept?
Den historiska kamp
för jämställdhet och frihet, som t. ex. modern ”liberal feminism” försökt muta
in som ett uttryck för den egna varianten av ”feminism”, har egentligen hämtat
större delen av sitt frihetliga tankegods från den västerländska idétradition,
som präglats av såväl den kristna som den romersk-grekiska kulturen. Betoningen
på alla människors likhet inför Gud, alla människors rationella natur och
moraliska kapacitet samt deras individuella ansvar inför Skaparen gav en stabil
ideologisk grund för kraven på individuell frihet och religiös och politisk
tolerans, men även för kraven på skolgång och utbildning för flickor och en i
övrigt radikalt förändrad kvinnosyn. Så var det för pionjären Mary
Wollstonecraft och för många andra samtida och senare förkämpar. Denna
”värdefulla” frihetsrörelse, dvs. en frihetsrörelse som var full av allmänt
mänskliga värden och förankrad i den idétradition, som förenade det kristna
arvet med den klassiska kulturen i platonsk och aristotelisk tappning, har
egentligen mycket lite att göra med modern utilitaristisk eller
värdenihilistisk ”liberal feminism”. Det som i vår tid kallas ”liberal
feminism” är således vare sig en adekvat eller enhetlig beteckning. När den går
tillbaka på en ”tunn” värdeteori har den inte mycket mer än individuell
’frihet’ som grundläggande och gemensamt värde. Det är knappast tillräckligt
för en modern kamp för jämställdhet. Motsvarande brister i moralfilosofisk
grund för jämställdhetsarbetet är än mer påtaglig för feministiska inriktningar
som radikalfeminism, ekofeminism och socialistisk feminism. Där uttalas sällan
om aldrig den moralfilosofiska grunden för kampen om rättvisa.
Per Landgren, fil.dr.
Kristdemokratisk riksdagskandidat
för Göteborgs kommun
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar